Mélyhornyú golyóscsapágyak
A mélyhornyú golyóscsapágyak nagyon jól alkalmazhatóak a nagy fordulatszámmal működő alkalmazásoknál. Az egysoros mélyhornyú golyóscsapágyak a legszélesebb körben alkalmazott csapágyak.
A belső és külső gyűrűn egy horony fut végig, ezáltal a csapágy nagy radiális, mérsékelt axiális irányú terheléseket és összetett (axiális és radiális) terheléseket is fel tud venni.
A mélyhornyú golyóscsapágyak elérhetőek nyitott, fém tárcsával (Z és ZZ), vagy műanyaggal tömített (RS, 2RS, illetve LB, LLB és LU, LLU) kivitelekben:
A mélyhornyú golyóscsapágyak seeger gyűrűvel szerelt változatai megkönnyítik a csapágy beszerelését.
Az NTN mélyhornyú golyóscsapágyak előnye
A csapágyak kb. 20%-a a futófelületre kerülő szennyeződés miatt megy idő előtt tönkre.
A fém (ZZ), illetve a műanyag (2RS) tömítéssel ellátott csapágyaknál az NTN különleges belső kialakítása biztosítja kiváló tömítését.
Jobb tömítés minden kialakításnál (ZZ és 2RS)
Az NTN minden mélyhornyú golyóscsapágyának belső gyűrűjén egy apró, V alakú bevágás található.
A kialakítás a belső gyűrű forgásakor egy légáramlatot kelt, ami kettős hatást ér el:
Az NTN a mélyhornyú golyóscsapágyaknál a 2RS helyett az LLB és LLU jelölést használja.
|
Legjobb megoldás szennyeződés ellen - LLU tömítés
Az NTN által használt LLU tömítés megoldásának lényege a tömítőtárcsa kialakításában rejlik. A külső gyűrűhöz rögzített tömítés a csapágy belső gyűrűjéhez illeszkedik és két ajakban végződik. A nyakban enyhén meghajlított két ajak közül a csapágy újkorában csak a belső ajak érintkezik a belső gyűrűvel.
A csapágy belső gyűrűjének forgása következtében idővel a belső ajak elkopik, ezáltal az újkorában meghajlított tömítő tárcsa „kiegyenesedik”, és az addig nem érintkező külső ajak veszi át a tömítő funkciót, a külső ajak fog érintkezni a csapágy belső gyűrűjével.